A Budapesti Operettszínház legújabb mesedarabja, a Hamupipőke nem az, aminek látszik – vagy legalábbis aminek a címe alapján elsőre gondolná az ember. Persze, szerepel benne Hamupipőke, szerepel benne Herceg, gonosz mostoha és tündékirálynő is, sőt, az üvegcipő sem hiányzik – de a jól ismert történet csupán a vezérfonala ennek az operett-musical műfajmeghatározású darabnak. Hiszen találkozunk benne Csipkerózsikával, Hófehérkével és a királyfival, törpékkel, sárkánnyal – aki egyfejű – és vasorrú bábával, Szaffival és Jónással, sőt Lukrécia és Szerénke is megjelenik, bár utóbbiak megtestesülése mondhatni eltér a jól ismerttől. De például az Óz Madárijesztője és a Mary Poppins kéményseprője is ránkköszön egyfajta ezerarcú szalmabábbá gyúrva – az előadás egyik humorforrásaként, mint a királyi udvartartás egyik tagja.
Hamupipőke történetét mindenki ismeri, s talán elmondható, hogy mindenki máshogy ismeri, hiszen egy mese mindig magán viseli mesélője jellemét, hangulatát és talán még szabadidejének mennyiségét is. Jelen esetben a mesélő mindent elmesél, amivel úgy gondolta, hogy elszórakoztathatja a nézőket, legyenek ők gyerekek vagy felnőttek. Ahogy a sajtótájékoztatón elhangzott, egy komplett meseuniverzum jelenik meg a színpadon, melyben a fent felsoroltakon kívül számos karakter felbukkan, ki hosszabb, ki rövidebb időre – van olyan pillanat, amikor ránézésre vagy százan állnak a színpadon.
Kavalkád ez, több tekintetben is, nem csupán a mesék, a stílusok is kavarognak a parasztitól a népiesen át egészen a királyi, sőt tündéri eleganciáig, de ez végülis helyénvaló, hiszen a népmesék világától a tündérmesék világáig mindenhova bepillantást nyerünk ebben a néhány órában.
Az előadás hármas szereposztásban kerül színre, az összes szereplő bemutatása képtelenség, ezért az állandó szereplők közül választottunk most ki néhány erre érdemes karaktert.
Néma, illetve "csak" - de tökéletesen - nyávogó hangokat kiadó narrátorként végigkíséri Hamupipőkét egy macska-pár, akiknek alakítását muszáj kiemelni, mert ennyire tökéletes macska-mozdulatokat színpadon ritkán látni. Itt engedtessék meg egy személyes vélemény: sosem láttam még senkit négykézláb tangózni, azt, hogy mindezt egy macska műveli, kihagyhatatlan élménynek érzem.
A királyi udvarban – ahová a cicák nem kaptak meghívót – szintén „dolgozik” egy „narrátor”, aki mozgásával, grimaszaival gyakorlatilag összeköti a jelenetsorokat, a korábban említett „szalmabáb”, egy táncos figura, akinek nincs színlapos neve, noha az előadás jelentős részében színpadon van, sőt a „cipőbe lábkeresést” ő viszi a vállán a múlt századelő némafilmjeinek burleszk-stílusában okozva maradandó emléket – és némi hasizomlázat.
Hamupipőke meseuniverzuma Orbán János Dénes író és Pejtsik Péter zeneszerző közös alkotása, mely Bozsik Yvette rendező-koreográfus megálmodásában kerül színpadra, Ferenczfy-Kovács Attila díszletei és Berzsenyi Krisztina jelmezei által látványossá varázsolva.
Az előadás fényt derít eddig ismeretlen tényekre, többek között arra, hogy a törpe lét nem a magasságtól függ, a foci mindenütt ott van és hogy Hamupipőke sorsát alapvetően befolyásolja a kávé. Aki nem hiszi… nézze meg az előadást!
A hármas szereposztás bemutatói: 2024. november 15. 16. és 17. Színlapok és jegyvásárlási lehetőség a Budapesti Operettszínház honlapján.
További fotók az előadásból Galériánkban találhatóak.